NDB / NAVTEX приеми

Приеми на служебни комуникации във всички обхвати.

Модератор: Георги

Georgi Bancov
Мнения: 222
Регистриран на: чет юни 30, 2016 7:45 pm
Has thanked: 33 times
Been thanked: 17 times
Контакти:

Re: NDB / NAVTEX приеми

Мнение от Georgi Bancov » съб окт 14, 2017 8:18 am

Ето може би най-пълния списък с NDB радиофарове и NAVTEX в нета: https://www.classaxe.com/dx/ndb/rna/" target="_blank
Shortwave propagation is like fishing - dangle your hook in the water and see what you catch.

gat3way
Мнения: 172
Регистриран на: чет окт 13, 2016 7:19 am
Has thanked: 4 times
Been thanked: 57 times

Re: NDB / NAVTEX приеми

Мнение от gat3way » съб окт 14, 2017 8:20 am

Главно fmscan.org ползвам, те имат голяма база с NDB фарове (предполагам взаимствана от мейлинг листа на NDB DX хората, в която не членувам). Не е 100% точна обаче - например там горнооряховския фар е с позивни GRN, докато аз съм 100% сигурен че е GNA, той се приема добре и ясно се чува че е GNA (NDB предават много "бавен" морз - дори абсолютни лаици като мен могат да се поупражняват върху тях), а и декодера също казва че е GNA.

ionosphere
Мнения: 3
Регистриран на: чет апр 12, 2018 10:45 am
Has thanked: 0
Been thanked: 3 times

Re: NDB / NAVTEX приеми

Мнение от ionosphere » чет апр 12, 2018 11:16 am

Varna radio, LZW работи на NAVTEX от 1987 г. с идентификационна буква [J], която определя времената на излъчване.
Оттогава досега са сменени три поколения радиопредаватели. Радиопредавателите са повече от един и си изменят радиочестотната мощност, отдавана в антената, автоматично чрез фотосистема. През нощта RF мощност се намалява на 40 % от дневната.
Освен за България, по решение на IMO (International Maritime Organisation) от същата годнина, Varna radio LZW, [J], MMSI 002070810, излъчва и съобщенията на Румъния, подговени от Constanta Radio. Станцията работи само на международната честота 518 kHz, само на английски език, съгласно Ръководството за NAVTEX, документ на IMO NAVTEX PANEL. Официално декларираната в документите (публични) дистанция на покритие (от мястото на излъчване) в Черно море е 350 NM (350 морски мили) - около 650 km. Поритие на и над брега и сушата не се дефинира. Препоръчваната днeвна излъчвана радиочестотна мощност на тези станции е около 1 kW. QSL картички и писма в миналото показваха нощен прием (нежелателен) на много големи дистанции. При такива случаи е възможно да има оплаквания от други станции със същия буквен идентификатор. Много подробности могат да се намерят за всички световни NAVTEX станции в (публичен, но сравнително трудно достъпен, освен за кораби) документ - ALRS, Volume V - GMDSS. С удоволствие ще отговоря на въпроси за годините до 2008.
These users thanked the author ionosphere for the post (total 2):
admin (чет апр 12, 2018 1:58 pm) • RADIOTO (чет апр 12, 2018 5:10 pm)
Rating: 28.57%

Потребителски аватар
RADIOTO
Мнения: 1183
Регистриран на: вт юни 28, 2016 7:49 pm
Has thanked: 182 times
Been thanked: 201 times
Контакти:

Re: NDB / NAVTEX приеми

Мнение от RADIOTO » чет апр 12, 2018 5:19 pm

@ionosphere,
Добре дошъл във форума.

Споделеното от теб беше ново за мен и ме заинтригува.
Знаеш ли дали другите черноморски страни разпространяват на тази честота NAVTEX и дали си пречат, ако има такива сигнали?

ionosphere
Мнения: 3
Регистриран на: чет апр 12, 2018 10:45 am
Has thanked: 0
Been thanked: 3 times

Re: NDB / NAVTEX приеми

Мнение от ionosphere » пет апр 13, 2018 6:48 am

Здравей, RADIOTO.
Благодаря за посрещането.
Да, излъчват. По-долу ще поразкажа. Честотата 518 kHz е международната честота в службата* NAVTEX с излъчване на английски език - както
е показано и в постовете преди моя. NAVTEX е основна съставна част на Световната морска система за бедствие и безопасност (СМСББ = GMDSS). Пак по-горе друг колега е обяснил, че всъщност това е радиотелекс с ниска скорост (50 Baud = 50bit/s при двоични системи) в режим на радиоразпръскване, давайки фирменото название на оригиналния държател на началния патент, фирмата PHILIPS, което название е SiTor (Simplex Telex Over Radio) в неговия режим В (mode B). Режимът е с мерки за корекции на грешките в момента на излъчване FEC - Forward Error Correction.
Всяка станция излъчва 1 час в денонощие, разделено на 6 предавания по 10 минути на всеки четвърти час, като във всеки час излъчването започва в една и съща минута, например 00 h 00 min, 04 h 00 min 08 h 00 min и т.н.
В Черно море на международната честота 518 kHz, на английски език редовно излъчват: Varna, BG, идентификатор [J] - първо излъчване 01 h 30 min, дистанция 350 NM; Odessa, UA,идентификатор [C] - първо излъчване 00 h 20 min, дистанция 250 NM; Novorossiysk, RF, идентификатор [A] - първо излъчване 00 h 00 min, дистанция 300 NM; Samsun, TR, идентификатор [E] - първо излъчване 01 h 40 min, дистанция 400 NM; Istanbul, TR, идентификатор [D] - първо излъчване 00 h 30 min, дистанция 400 NM. Ясно се вижда принципът на излъчване на една честота от близко разположени предаватели - всеки предавател има 6 time-slots в денонощие, които не се припокриват. Това е задача на IMO NAVTEX PANEL - разпределение на тайм-слотовете при създаване на станцията за NAVTEX и контрол това да се спазва. Този механизъм работи много добре. Разбира се разпространението оказва понякога влияние и има (много рядко) интерференции през нощта от далечни станции със
същия буквен идентификатор (което значи същите тайм-слотове). Надявам се тази информация да е полезна за всички, които се интересуват от темата.

*Tака в Радиорегламента се наричат отделните видове "системи" за радиокомуникации - служби - морска подвижна, въздушна, радиоастрономия, фиксирана и т.н., a в други документи и части от тях, например NAVTEX - това е за незапознатите, на специалистите, каквито много виждам тук, се извинявам за баналната бележка.
**Ако има интерес, мога да дам някои данни и за DSC, и изобщо за GMDSS.
These users thanked the author ionosphere for the post:
PGF (пет апр 13, 2018 7:06 am)
Rating: 14.29%

Отговори