ADS-B сигнали/Automatic Dependent Surveillance – Broadcast

Приеми на служебни комуникации във всички обхвати.

Модератор: Георги

Потребителски аватар
RADIOTO
Мнения: 1368
Регистриран на: вт юни 28, 2016 7:49 pm
Has thanked: 289 times
Been thanked: 325 times
Контакти:

ADS-B сигнали/Automatic Dependent Surveillance – Broadcast

Мнение от RADIOTO » съб дек 30, 2017 6:07 pm

След като преди три дни "открих" самолетния радар, днес вече мисля че може да имаме отделна тема с далечни приеми на сигналите излъчвани от самолетите.
Днес успях, пътувайки с автобуса по автомагистрала Тракия, да приема сигнали от южните и западните ни съседи.
Първо засякох самолет над Бяло море:
Изображение
Ето и самолет над Македония и Гърция засечен около Пазарджик:
Изображение
Самолет на границата между Сърбия и Косово отново засечен в района на Пазарджик:
Изображение
Изображение


Най-далечния сигнал за днес приет в движение, някъде между Пазарджик и Пловдив - 309 км. (полет ELB133 от Солун до Mineralnyye Vody, Русия):
Изображение
Изображение


Най-високо засеченият самолет беше на 12 184 метра (полет MR737) надморска височина:
Изображение

А 946 км./ч. е най-високата скорост засечена от мен (полет 89640А):
Изображение
Изображение

А ето и една енигма. Полет под номер SVW25DA няма на 28.12.2017, когато засекох този сигнал.
Изображение
Изображение
These users thanked the author RADIOTO for the post:
PGF (нед дек 31, 2017 9:41 am)
Rating: 12.5%

Потребителски аватар
RADIOTO
Мнения: 1368
Регистриран на: вт юни 28, 2016 7:49 pm
Has thanked: 289 times
Been thanked: 325 times
Контакти:

Re: ADS-B сигнали/Automatic Dependent Surveillance – Broadcast

Мнение от RADIOTO » съб яну 06, 2018 7:44 pm

Новото в приемите ми на ADS-B сигнали ;-) :
Все още не успявам да подобря досегашният ми рекорд от 309 км, но в София успях да приема сигнал от почти 150 км., което е по-близко спрямо приемите на колегата @gat3way.
gat3way написа:Това е нещо през което повечето SDR ентусиасти минават, а на някои си им остава за цял живот :) Хубавото е че антената не е толкова критична, далеч по-важно е къде е разположена - с хубав изглед към небето, без да пречат дървета, блокове. Ако имаш хубав изглед, можеш да проследяваш самолетчетата доста далеч - при мен навремето северна Гърция, Сърбия, югозападна Румъния и България някъде до Русе/Търново/Стара Загора/Хасково. Предавателите на самолетите са доста мощни, та както казах антената не е толкова критична - и две парчета тел точно измерени вършат работа. От усилватели няма смисъл, важното е да имаш пряка видимост. Освен ако нямаш много дълъг кабел до антената (1090mhz са си доста...загубите може да станат прилични).
Ето го:
Изображение

А днес от Мездра успях да приема и сигнал от самолети от южна Румъния (района на Крайова) на разстояние 140 км.:
Изображение
Изображение
Изображение

А ето и как изглежда сигнала на 1090 MHz, през SDRTouch:
Изображение

gat3way
Мнения: 189
Регистриран на: чет окт 13, 2016 7:19 am
Has thanked: 5 times
Been thanked: 63 times

Re: ADS-B сигнали/Automatic Dependent Surveillance – Broadcast

Мнение от gat3way » съб яну 06, 2018 11:34 pm

Да, и аз от терасата вкъщи в северна посока ги ловя докъм Крайова. Мисля обаче че София е малко прецакана в това отношение, защото е заобиколена от планини - ако ги нямаше планините, вероятно щеше да се ловят самолети още поне петдесетина километра по-северно. Също знам за едни ентусиасти които бяха монтирали горе на Витоша антена и SDR-че и резулатите бяха приказни - по-голямата част от балканите покриваха така.

Понякога, рядко де, но се случва, да се приемат самолети от по-далеч от "теоретично възможното" , заради странни тропо прохождения (които очевидно работят дори за такива високи честоти като 1090mhz). Така ми се е случвало да получа няколко фрейма от самолетчета прелитащи някъде край Нови Сад примерно, а това е абсолютно невъзможно по принцип. Но това става доста рядко (най-вече лятото) и обикновено трае само няколко секунди.

ACARS е друг набор от стандарти, при които се праща моментната позиция на самолета, макар доста по-рядко и съответно може да се ползва за нещо като самолетен "радар". Там има повече разновидности - има УКВ ACARS, има КВ ACARS (последното е много забавно, защото така се проследяват самолети от атлантическия океан чак до далечна Азия), има и сателитна версия - мисля през Inmarsat, най-големите маниаци на тази тема слушат там, downlink-а препредава надолу всичко получено от самолетите, но за това се изисква от онези големите c-band-ови чинии, чел съм че там е по-голяма забава дори от късовълновата версия, но аз лично никога не съм имал вземане-даване с това.

Потребителски аватар
RADIOTO
Мнения: 1368
Регистриран на: вт юни 28, 2016 7:49 pm
Has thanked: 289 times
Been thanked: 325 times
Контакти:

Re: ADS-B сигнали/Automatic Dependent Surveillance – Broadcast

Мнение от RADIOTO » вт яну 09, 2018 8:55 am

Успях да "вдигна" километрите, на отдалеченост на сигнала приет в София до 170 км.
Почти над Стара Загора го "хванах":
Изображение

И една "ЧЕСНА" прихванах на път от Кипър за Белград

Изображение

И един "FALCON" 7X , ама не правителственият ;-) ,защото летеше от Оман до Тревизо (района на Венеция)
Изображение
А ето и нивото на сигнала денем:
Изображение

gat3way
Мнения: 189
Регистриран на: чет окт 13, 2016 7:19 am
Has thanked: 5 times
Been thanked: 63 times

Re: ADS-B сигнали/Automatic Dependent Surveillance – Broadcast

Мнение от gat3way » вт яну 09, 2018 10:06 am

Правителствения, както военно-транспортните спартани по спомени не излъчват никога позиция и heading, а само височина и скорост. На flightradar24 все пак ги визуализират, но го правят това с трилатерация. Сега много интересен е този момент, защото за да работи коректно, приемниците трябва да са много точно синхронизирани, иначе сметките ще излязат грешни. Та за това как точно го правят този номер не знам, ads-b ентусиастите вероятно могат да отговорят на този въпрос.

Потребителски аватар
RADIOTO
Мнения: 1368
Регистриран на: вт юни 28, 2016 7:49 pm
Has thanked: 289 times
Been thanked: 325 times
Контакти:

Re: ADS-B сигнали/Automatic Dependent Surveillance – Broadcast

Мнение от RADIOTO » пет апр 06, 2018 4:07 pm

Не бях припалвал скоро "самолетния радар".
От тази позиция на магистрала Тракия, на бензиностанцията до Белозем:
Изображение

Излезна сигнал от самолет Airbus A321-231 (A321) по полет на Turkish Airlines THY6HE от Брюксел за Истанбул, които наближаваше крайната си точка. Отстояние - 250 км.:

Изображение

Ето още един Airbus A321-231 на British Airways над Халкидики на 230 км.:
Изображение

Засякох и един Boeing B737-800 по полет на SunExpress от Анталия (Antalya) за Виена (Vienna) тъкмо влизащ на българска територия. Разстояние 230 км.:
Изображение

Приемите са с малка 19 см. антена и синия SDR (R820T2).

gat3way
Мнения: 189
Регистриран на: чет окт 13, 2016 7:19 am
Has thanked: 5 times
Been thanked: 63 times

Re: ADS-B сигнали/Automatic Dependent Surveillance – Broadcast

Мнение от gat3way » съб апр 07, 2018 6:05 pm

Горе от Черни Връх ще е доста интересно :)

Отговори